Wijzigingen in de regels voor professioneel gedrag voor agenten

Beste doorn, het spijt ons dat u uw bedrijf bent kwijtgeraakt en we zullen er alles aan doen om u te helpen het terug te krijgen.

U was een zeer goede makelaar en we zijn er zeker van dat u nog beter af zult zijn zonder de hoofdpijn van het omgaan met boze klanten, onjuiste of verouderde informatie en klachten van klanten. Het laatste dat we willen, is dat we de verkoop van ons bedrijf en al het harde werk dat onze medewerkers voor je hebben verzet op het spel moeten zetten – om het te laten ruïneren door boze klanten. We hebben er spijt van dat we u niet meer hebben gewaarschuwd voordat we uw bedrijf verkopen en we beloven al het mogelijke te doen om het goed te maken. Beste makelaar, we hopen dat u ons vergeeft …

Twee weken geleden constateerde ons kantoor een drastische toename van het aantal aanvragen en klachten bij onze makelaar doorn over onze geliefde overlastpanden. We hebben een klein rapport samengesteld met de bevindingen en dit voorgelegd aan onze advocaten. Ze zeiden dat als we een garantie zouden bieden, die garantie wettelijk afdwingbaar zou zijn en als deze garantie werd geschonden, de resulterende acties niet alleen in ons voordeel zouden zijn, maar ook zouden leiden tot een claim van schending van de fiduciaire plicht.

Onze advocaten ontdekten dat er belangrijke wijzigingen waren aangebracht in onze Solicitors Rules, waardoor we niet meer in staat waren om advies te geven over de status en toekomst van de mogelijke verwerving van een ander hinderlijk pand door een potentiële cliënt. De wijziging van de belangrijkste regel was van invloed op ons vermogen om onafhankelijke en eerlijke schattingen te geven over prijsonderhandelingen voor twee kwesties die van invloed waren op de kosten van ons onroerend goed in Helensburgh. Een daarvan was de afname van het totale aandeel van Helensburgh-panden die op de markt beschikbaar zijn vanaf 1 juli 2021. Dit betekende dat de marktwaarde van onze bedrijfspanden in eigendom van Logan op dat moment lager was dan onze huidige aandelenkoersen. We waren daarom niet langer in staat om onpartijdig advies te geven over de kosten en het volume van de toekomstige verkopen van ons Logan-pand.

De tweede belangrijke wijziging van de regel was van invloed op ons vermogen om onafhankelijk en eerlijk advies te geven over de toekomstige marktwaarde van een van onze vakantiehuizen in Helensburgh.

Per 1 juli hadden onze klanten dit pand via een makelaar verworven via een lease-optie. Op de datum van schrijven van dit artikel was de leaseoptie volledig betaald en was deze niet langer beschikbaar voor onze klanten. Het is normaal dat een makelaar zal proberen een klant te overtuigen om een hypotheek bij hem af te sluiten, zelfs nadat hij een huurkoopovereenkomst heeft verkregen. Dit was bij ons geen probleem. De makelaar nam het eigendom van de vakantiewoning Helensburgh gewoon van ons over toen de huurkoopovereenkomst was uitgevoerd.

We concludeerden dat dit een schending was van onze zorgplicht als makelaar. Dit betekende dat de makelaar moet hebben geweten dat hij te kwader trouw handelde of echt bezorgd was dat zijn cliënt zou proberen de transactie stop te zetten. We zouden buitengewoon teleurgesteld zijn geweest als dit het geval was geweest. We zijn tevreden dat we met ons advies de belangen van onze klanten hebben kunnen beschermen. We zijn benaderd door andere klanten die ook problemen hebben gehad met makelaars die te kwader trouw handelen, maar we zijn van mening dat onze ervaring altijd consistent is geweest.

Wij zijn benaderd door advocaten die optreden voor een aantal cliënten die menen dat hun cliënten oneerlijk werden behandeld door een makelaar. Wij denken dat hun klachten zullen worden onderzocht. Als de klachten gegrond blijken te zijn, zullen de makelaars naar onze mening wettelijk aansprakelijk worden gehouden. Wij verwachten dan ook dat makelaars in de toekomst de beroepsregels zullen leren. Het is misschien niet eenvoudig om een rigide code te bedenken waar alle makelaars zich aan moeten houden, maar wij vinden het van vitaal belang dat een dergelijke code wordt geïntroduceerd om de bescherming van onze klanten te garanderen.

Vind meer info: patistmakelaardij.nl

No tags 0